Programma 2018

  • Intranet Expo
    9:00 - 17:00
    9:00 - 17:00
    Intranet Expo: screenshots van inspirerende intranetten
    Tijdens het congres kunt u een kijkje nemen bij de Intranet Expo. De Intranet Expo wordt verzorgd door Mads Richard van Intra2 uit Denemarken en bestaat uit screenshots van circa 35 intranetten afkomstig van toonaangevende wereldwijde organisaties. Het thema van de expositie is ‘International Intranets and Digital Workplaces’.
  • Keynotes ochtendprogramma
    9:30 - 11:15
    9:30 - 9:45 Samuel Driessen
    Dagopening
    09:45 - 10:30 | James Robertson
    Moving forward: The intranet as the front door to the digital workplace
    Modern intranets are much more than they used to be, and they are increasingly connected in to the daily work of staff. Alongside this, intranet teams have grown in sophistication and knowledge.

    More broadly, the ‘digital workplace’ is becoming the topic of organisations who are looking to seeking the way they work. This enables a strategy to be created that draws in all the tools and environments that staff use.

    This talk will show that the intranet continues to play a powerful role, as the ‘enterprise front door’ to the digital workplace. It will also give intranet teams a concrete plan on how to move forwards, to deliver even more value for their organisations.

    Topics covered:
    -Where the intranet fits in the digital workplace
    -The role of the intranet as an ‘enterprise front door’
    -What intranet teams can, and should do to move forwards
    10:30 - 11:15 | Dave Gray
    Using visual thinking in your intranet to build a culture of innovation
    Visual thinking is a powerful approach to improving creativity, collaboration, and critical thinking. This talk will introduce you to some key concepts and approaches that you can use to introduce visual thinking into your organization.
  • Breakoutronde 1
    11:35 - 12:20
    11:35 - 12:20| Mark Schouten & Eline Kooijman
    Van vuilnisman tot burgemeester: hoe betrek je de hele organisatie?
    De gemeente Tilburg is een grote en diverse organisatie waar niet iedereen veel gebruik maakt van de computer. Hoe ga je daarmee om als je een sociaal Intranet implementeert?

    De gemeente heeft het gedrag van mensen voorop gezet en betrekt de hele organisatie bij het Intranet, zowel tijdens de implementatie in 2017 als nu tijdens de doorontwikkeling. Graag delen Eline en Mark hun ervaringen.
    11:35 - 12:20 | Tim Walwyn & Jaco Monshouwer
    Van ons intranet naar jouw intelligent workspace!
    Intranet en (digitale) werkplek komen bij elkaar. Niet langer 1 corporate intranet ‘to rule them all’, maar een verzameling van corporate, afdelings, project en individuele samenwerkingsomgevingen. Gedurende deze presentatie en demo laat LiveTiles zien hoe zij een onvergetelijke gebruikerservaring combineren met democratisering van het realiseren van die gebruikerservaring (LiveTiles Design), het creëren van inzicht in het daadwerkelijke gebruik van de samenwerkingsomgevingen (LiveTiles Intelligence) en introduceren zij chatbots (LiveTiles Bots) voor verschillende niveaus binnen een organisatie middels gedemocratiseerde realisatie.
    Aron de Boks
    11:35 - 12:20 | Aron de Boks
    Op weg naar een employee experience bij ABN AMRO.
    Op elk moment van de dag relevant zijn voor medewerkers, dat is een van de belangrijkste uitdagingen van ABN AMRO. Maar hoe doe je dat? ABN AMRO heeft 2 jaar geleden de eerste stap gezet met de lancering van een sociaal intranet.

    Op dit moment staat ABN AMRO op een kantelpunt om de stap te zetten naar een digital workplace: de medewerker staat centraal en krijgt content en functionaliteit aangeboden in 1 digitale beleving o.b.v. van functie, behoefte en gedrag. In deze sessie neemt Aron je mee in deze uitdagende reis.
    Prilly Haroen
    11:35 - 12:20 | Prilly Haroen & Dan Leonard
    Supporting the organisation through cultural transformation
    Daniel Leonard and Prilly Haroen share their journeys in supporting large international companies embrace digital communication to foster a positive culture and build a strong brand, from both platform and content development perspective. They look deeper into the many ways intranets support people as organisations transform.
    11:35 - 12:20 | Rogier Blok & Franck van Diest
    Intranet als paraplu van het productiviteitsplatform.
    Planon, wereldwijd de grootste speler op het gebied van software voor facility management en real estate management, realiseerde het afgelopen jaar samen met ETTU en Debble de paraplu voor hun productiviteitsplatform. Zij creëerden een platform dat op basis van de ingelogde gebruiker belangrijke bedrijfsinformatie over collega’s, projecten en klanten toont, uiteraard op elk apparaat.

    Je hoort alles over:
    - Waarom het begrip intranet niet achterhaald is maar continu verandert
    - De essentie van een flexibele basis voor jouw digitale platform
    - Waarom Planon gekozen heeft om het anders dan anderen te doen
    - De realisatie en toekomst van het platform van Planon; InTouch
    - Het belang van een relevant platform voor gebruikersadoptie
    11:35 - 12:20 | Paul Kouwenberg & Irma van den Meijdenberg
    Thebe verandert. Ons intranet verandert mee​.
    Hoe groeit intranet mee in een continu veranderende sector? Dit is het verhaal van Jet, het social intranet van Thebe. Thebe levert wijkverpleging in 22 gemeenten en biedt specialistische zorg in 23 woonzorgcentra in Brabant. Dit doen ze met ruim 4.000 medewerkers en vele vrijwilligers. Jet (dat staat voor Jij en Thebe) ondersteunt al 3 jaar de interne communicatie, het samenwerken en het kennisdelen voor alle medewerkers bij Thebe. Jet groeit mee met de organisatie, de structuur van de organisatie, de wensen van de medewerkers (de gebruikers) en Jet blijft zich ontwikkelen.

    Paul Kouwenberg (webadviseur) en Irma van den Meijdenberg (communicatieadviseur) nemen je mee vanaf de start, via de verpersoonlijking van Jet, tot aan de inzet van themapagina’s voor al onze medewerkers. Ze geven je graag een inkijkje in waar ze nu mee bezig zijn en waar ze naartoe willen.
  • Breakoutronde 2
    13:20 - 14:00
    Hans Vandenberghe _congres intranet
    13:20 - 14:00 | Hans Vandenberghe
    Slimmer samenwerken met Office 365 en Microsoft Teams bij mediabedrijf Mediahuis.
    De Belgische mediagroep Mediahuis (onder meer eigenaar van De Telegraaf en NRC Handelsblad) investeert in digitalisering en innovatieve businessmodellen. Ook voor haar interne organisatie wordt digitaal samenwerken als een belangrijk hefboom gezien voor groei.

    In deze breakoutsessie vertelt Hans Vandenberghe over het transformatieproject Smart@Work dat Office 365 als nieuwe tool bij een heel verscheiden gebruikersgroep brengt.

    Hij vertelt over de intensieve samenwerking met IT, de user adoption aanpak met ambassadeurs en het opzetten van pilotprojecten in de business met gloednieuwe Microsoft Teams. Wat ging goed en wat waren lessons learned in het proces?
    13:20 - 14:00 | Marion Mulder
    Conversational UI's and Chatbots for your digital workplace.
    Everybody is talking about Chatbots, Virtual Assistants, Conversational UI, AI, Machine Learning, so what is it, why should you consider it for your digital workplaces, and how to get started.

    Marion Mulder will give you a quick start and will share her personal experience and lessons learned.
    13:20 - 14:00 | James Robertson
    Digital employee experience: the heart of the digital workplace
    Session in English
    The idea of the “customer experience” (CX) is a powerful one, and it’s a strategic consideration for most big organizations. As a result, we’ve seen a huge degree of customer-centric digital transformation. Within the enterprise, the concept of the “digital employee experience” (DEX) is equally powerful. Going beyond basic usability and UX, it takes a holistic view of how solutions are designed and delivered. This practical session outlines how intranet and digital workplace professionals can use digital employee experience as a strategic driver for change. Real-world examples of great employee experiences from around the globe are shared.
    13.20 - 14:00 | René Jansen
    Het sociaal intranet: spiegel van de organisatie en motor voor verandering.
    Een sociaal intranet maakt transparant waar mensen mee bezig zijn, wat in de organisatie speelt en wat de daadwerkelijke sociale structuren (met hun krachten en hun pijnpunten) in de organisatie zijn. Dit effect wordt sterker naarmate medewerkers het intranet actiever gaan gebruiken, bijvoorbeeld door actiever hun kennis te delen, volgbaar samen te werken en pro-actief bij te dragen aan continue innovatie en verbetering. Een sociaal intranet wordt daardoor een 'spiegel van de organisatie'. En voor sommige managers is dat best een schrik om in die spiegel te kijken!

    Vervolgens zien we dat het sociale intranet, door de transparantie en door het andere gedrag dat het triggert, ook een motor van verandering wordt. Waarmee organisaties kunnen groeien naar wendbare en lerende organisaties.

    René geeft in deze presentatie op basis van zijn praktijkervaring en zijn wetenschappelijke achtergrond inzicht, inspiratie en houvast voor de toekomst van jouw sociale intranet.
    13:20 - 14:00 | Femke Stiekema
    Zo verbind je 10 organisaties op 1 platform.
    Tien organisaties op één platform met allemaal een eigen, gepersonaliseerde homepage: dat is SID, het social intranet van de Drechtsteden. De gemeenten in de Drechtsteden maken niet alleen gezamenlijk beleid. Zij zijn ook samen eigenaar van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden (GRD). Een interessant en complex netwerk wat groeit en bloeit door een vernieuwend, eigentijds online platform. Iedere omgeving (lees organisatie) kan zijn eigen informatie en nieuws tonen in een eigen look&feel.

    In deze breakoutsessie vertelt Femke Stiekema-Steenbrink, Projectmanager Drechtsteden vanuit De Project Winkel, aan de hand van voorbeelden over het proces, de strategische aanpak en de keuzes die zijn gemaakt om in korte tijd iets 'moois' neer te zetten. Betrekken, maar wel voortgang boeken was het motto. Met succes, de lancering is een feit en de adoptie verloopt goed.

    Ontdek in deze sessie hoe je 10 organisaties succesvol met elkaar verbindt, zonder de individuele organisatie uit het oog te verliezen.
    13:20 - 14:00 | Jerry Lenaerts
    Digital Workplace by design.
    Social Intranet wordt stilaan opgevolgd door het Digital Workplace concept. Wat zijn de verschillen en hoe maak je de overstap? Waar moet je rekening mee houden gedurende het ontwerpen van de Digital Workplace voor je organisatie? Welke impact heeft de privacywetgeving op de digital workplace?

    In deze sessie worden deze vragen beantwoord zodat je direct aan de slag kan met het ontwerp voor jouw ideale Digital Workplace.
    13:20 - 14:00| Stuart Templeton
    How Slack is helping to create the workplace of the future
    Slack has revolutionised how teams and colleagues communicate with each other at work. The platform now has over 9 million active weekly users and is used by some of the biggest brands in the world.

    An integral part of Slack’s success has been the large variety of third-party apps that seamlessly integrate with the platform to offer additional functionalities, like cloud-based file sharing, updates on invoices and sales figures, or creating a collaborative workplace culture by pairing employees with buddies from other departments. There are over 1.000 apps in Slack’s directory and more than 155,000 weekly active developers building apps for the platform.

    Johann Butting, Head of EMEA at Slack, will talk about the company’s relationship with the developer community and offer some key tips on how to build a successful app for the platform.
  • Breakoutronde 3
    14:10 - 14:50
    Marloes Roelands
    14:10 - 14:50 | Marloes Roelands
    How to create a more collaborative and agile culture?
    Are you keen to create a more collaborative and agile culture in your team or organisation? Or just get some hints and tips for your own personal journey? In this workshop, we will do exactly this!

    I will start by giving you my own personal story and experiences as a consultant at IBM. I will explain how I have incorporated sharing information and collaboration into my daily routines and how I succeed in making this a common practice in my team. I will show you different methods and tools I use in my job with my clients, colleagues and broader network. How I stimulate exchange of information and progress on my projects using Agile principles and handy tools like Trello, Box, Slack, Connections. How I use Mural for design thinking. How I keep myself up to speed with new thinking through our mobile knowledge apps and our cognitive learning platform. How I find answers through the "free" brain picking of others (or through chatbots). Basically, I will show you that it all boils down to your own mindset and how you can make it your mission to share and learn.

    And to make the session more interactive: let's work together on how you can drive this change in your organisation or in your personal network. How can you move others from a "fixed" to a "growth" mindset. How can you get support from your network? What kind of tools and techniques can help you along the way and put things in practice.
    14:10 - 14:50 | Alia Lamaadar
    Digital Transformation in the Enterprise: Working hard, or Hardly Working.
    Gartner predicts that only 30% of digital transformation efforts will be successful. In this session, Alia Lamaadar, a Growth Manager for Workplace by Facebook, will highlight the practical strategies for success that they’ve identified, working with innovative enterprises like Walmart, Starbucks, Booking.com, and Heineken.
    14:10 - 14:50 Björn Bouwmeester
    Bouwen aan verbinding.
    Heembouw is een ontwerpend bouwbedrijf met 250 medewerkers. We werken vanuit 4 kantoren en vele bouwplaatsen. De collega’s zonder kantoorbanen waren moeilijk bereikbaar. Met Plek bouwen wij aan verbinding. Want Plek stelt ons in staat iedereen altijd en overal toegang te geven tot ons intranet, op desktop of mobiele app. Directeur of werkvoorbereider, timmerman of uitvoerder. Iedereen heeft toegang en kan eenvoudig op de hoogte blijven en zelf actief bijdragen aan het delen van kennis binnen de organisatie.

    Collega’s delen met trots foto’s van hun projecten, zonder tussenkomst van marketing. Soms even wennen maar wie eenmaal het gemak heeft ervaren is overtuigd en blijft actief betrokken. Dat blijkt ook uit de gebruikscijfers. Hoe dit intranet zo’n succes werd, vertelt Bjorn Bouwmeester je graag tijdens zijn sessie.
    14:10 - 14:50 | Roland Driesen
    PACE methodiek voor de nieuwe digitale werkplek van Flanderijn.
    Flanderijn is één van de langst bestaande incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties in Nederland en heeft een landelijk netwerk met veertien kantoren. Ruim 600 medewerkers behartigen de belangen van klanten op zowel nationaal, regionaal en op internationaal niveau. Om de samenwerking en communicatie verder te ondersteunen is er een nieuwe digitale werkplek geintroduceerd: Floor.

    De grootste uitdaging bij dergelijke omgevingen is de balans tussen top-down communicatie (wat je moet weten) en bottom-up co-creatie (waar je aan wilt bijdragen). Ook de spanning tussen direct resultaat (binnen 3 maanden) en lange termijn beheersbaarheid (over 3 jaar) speelt ook hier een belangrijke rol.

    Wat nu als we deze krachtenvelden elkaar kunnen laten versterken in plaats van contra-productief te zijn? Met een mix van communities of practice, team communities, communities of interest en project communities is de omgeving in balans en de spelregels (governance) eenvoudig en eenduidig ingeregeld.

    In deze sessie geeft Roland Driesen een praktische introductie in de gebruikte PACE methodiek en hoe het collaboration framework bij Flanderijn wordt ingezet voor de implementatie van de nieuwe digitale werkplek op basis van Microsoft Office 365 en Beezy.
    14:10 - 14:50 | Mariska van Gelderen
    Marktplaats voor Willie Wortels.
    Innovaties zijn van levensbelang voor kennisinstituut Deltares. Ze brengen ons vooruit. Zonder innovatie geen economische groei, zonder kennis geen innovatie. Om kennis inzichtelijk te maken en innovatie te stimuleren was Deltares op zoek naar meer dan alleen een social intranet. Dat is gelukt met nieuwe intranet inclusief een speciale plek voor het ideeënplatform. Hier dagen we medewerkers uit om met nieuwe ideeën en oplossingen te komen op het gebied van water en ondergrond. Het platform leeft en bruist van nieuwe ideeën. Dat gaat niet vanzelf, maar leverde ons al meer dan 100 goede ideeën op en dat brengt ons voorruit.
    14:10 - 14:50| Guido Pater
    Voorbij de start-up fase: Het intranet van de ambulancedienst na twee jaar.
    In 2016 is binnen RAV IJsselland, de ambulancedienst voor het westelijke deel van Overijssel, een nieuw sociaal intranet gelanceerd onder de naam Ambuplein. Dit bleek een schot in de roos voor de 250 medewerkers verdeeld over 12 posten binnen een verzorgingsgebied van 530.000 bewoners. Het platform gooide al direct hoge ogen met een hoge participatiegraad en met de talrijke initiatieven die werden ontplooit. Inmiddels bijna twee jaar verder is het platform zijn "startup"-fase ontgroeid. Wat zijn de resultaten die het platform de organisatie en individuele medewerker heeft opgeleverd?
    In deze break-out sessie neemt Guido je mee in de zoektocht (met zijn up- en downs) naar de activatie van een sociaal intranet binnen de dynamische wereld van een ambulancedienst die jaarlijks ruim 30.000 ritten verzorgt. Dit brengt tal van uitdagingen met zich mee, zoals het platform van toegevoegde waarde laten zijn binnen het dagelijks werk van een ambulance professional; het verbinden van medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk, én hoe om te gaan met steeds veranderde omstandigheden binnen en buiten de organisatie.
  • Keynote middagprogramma
    15:20 - 16:20
    15:20 - 15:30| Samuel Driessen
    Uitreiking Intranet Value Award
    Gerry McGovern
    15:30 - 16:20 | Gerry McGovern
    Your intranet doesn’t have to suck!
    Gerry McGovern laat in zijn keynote zien hoe je een digital workspace creëert die makkelijk te gebruiken is, waar het MT de meerwaarde van inziet én waar jij trots op kan zijn. Gerry vertelt hoe toonaangevende organisaties dit doen en geeft praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt. Hij leert je hoe je in kaart brengt wat voor de medewerkers van jouw organisatie het belangrijkste is in hun dagelijks werk, hoe je hun prestaties kunt meten en verbeteren
  • Afsluiting en netwerkborrel
    16:30 - 17:30