Hoe zorg je dat mensen voldoening uit hun werk halen?

Intranet strateeg Sam Marshall (Clearbox Consulting) is op 22 maart één van de sprekers op het Congres Intranet 2016. Welke onderwerpen gaat hij behandelen in zijn sessies? We blikken samen met hem vast vooruit.

Niet geheel verrassend staat ook bij Marshall de digitale werkplek centraal. En dan vooral hoe die de relatie met ons werk, de manier van samenwerken en de manier waarop we processen automatiseren verandert. Marshall: “De ontwikkelingen in die digitale werkplek geven ons meer mogelijkheden. Maar we moeten ook opnieuw bedenken hoe we die mogelijkheden managen, zowel persoonlijk als binnen de organisatie”.

Digitale transformatie

Marshall snijdt daarbij een aantal interessante onderwerpen aan, zoals de gevolgen die deze manier van werken heeft voor freelancewerk, kunstmatige intelligentie, het werken met teams die geografisch verspreid zijn, kantoordesign en het managen van mensen die je maar zeldzaam ontmoet. “Er is een groeiende interesse voor ‘digitale transformatie’ als een manier voor bedrijven om hun klantenservice te verbeteren, kosten te besparen en te innoveren. Ik kijk ook naar de interne aspecten daarvan”, aldus Marshall.

Are we getting things done?

Waar Marshall ook veel belang aan hecht is wat hij noemt ’employee experience’. Wat bedoelt hij daar precies mee? “Als we het hebben over de ‘user experience’ van bijvoorbeeld een mobiele telefoon, dan bedoelen we hoe handig dat ding is om taken mee uit te voeren. Bij employee experience werkt dat net zo. Hoe goed fungeert de digitale werkplek als een omgeving ‘to get things done’? Want als mensen klagen dat informatie zo moeilijk te vinden is, dat zoeken niet werkt op hun intranet of dat het bijwerken van het CRM-systeem zo lastig gaat, dan geven ze eigenlijk commentaar op hun employee experience. Dat is belangrijk, want als deze zaken wél op orde zijn, dan kan het mensen de ruimte geven om het werk te doen waar ze voldoening uit halen”.

Intranet staat niet (meer) op zichzelf

De employee experience is dus een belangrijke factor. Wat nog meer? “We kunnen het niet langer over intranetten hebben als geïsoleerde technologie. De intranetten van nu zijn erg goed op veel gebieden en de ontwikkelingen van sociale technologieën hebben hun waarde enorm uitgebreid. Maar de grenzen tussen intranet, mobiele apps, andere digitale systemen, werknemers, opdrachtgevers en externe partners zijn an het vervagen. Dus als we daar niet op een coherente manier over nadenken, dan zijn de beruchte silo’s én een hoop verwarring het eindresultaat.”

Always on: vloek of zegen?

Een andere recente ontwikkeling binnen de (intranet)technologie is die van ‘always on’. Onze apparaten staan daarbij altijd aan en we zijn altijd en overal bereikbaar. Hoe kijkt Marshall daar tegenaan? “Always on is iets dat min of meer toevallig tot stand is gekomen. Er is groeiend bewijs dat dit psychologisch gezien niet goed voor ons is. Het is verleidelijk om email, management of zelfs Apple daar de schuld van te geven. Maar het gaat over het uitvinden van nieuwe normen en het vinden van gepaste antwoorden hoe daar op een goede manier mee om te gaan”.

Met dank aan Dilbert

De naam van Marshall’s keynote luidt: ‘If Work Was So Great We’d Do It For Free’. Waarom gekozen voor deze provocerende titel? “Ik heb deze titel van geleend van cartoonist Scott Adams. In zijn strip ‘The Dilbert Principle’ zegt hij dat het perfecte bedrijf al zijn werknemers om vijf uur naar huis zou sturen, gebaseerd op het feit dat “als mensen werk leuk zouden vinden, ze het voor niks zouden doen”. Alhoewel ik denk dat veel mensen hun werk echt leuk vinden, geldt dat alleen voor bepaalde onderdelen daarvan. Ze willen het zeker niet hun hele leven laten domineren. We hebben het al vele jaren over de ‘adoption’ van zaken als intranet en social tools, maar ik denk dat dit de nadruk legt op het gebruik en niet op de resultaten daarvan. Ik wil dat graag veranderen”.

Bezoekers van het Congres Intranet 2016 kunnen de break-out sessie en keynote van Sam Marshall, bijwonen op dinsdag 22 maart 2016 van 14.10 – 14.50 uur (break-out) en 15.10 – 15.50 uur (keynote) uur in Media Plaza in de Jaarbeurs in Utrecht.